Reizen met de trein en landschappen bekijken die voorbijglijden door de ramen van elke wagon laat altijd een goede herinnering achter bij een dankbare reiziger. Als je soms een grens kunt oversteken, enkele kilometers door een kronkelige tunnel kunt afleggen of een indrukwekkende brug kunt oversteken, wordt de ervaring nog rijker. Dat laatste is wat mensen die met de trein de Solkan-brug in Slovenië oversteken, uit eerste hand meemaken. Deze meesterlijke ingenieursprestatie torent majestueus boven het schilderachtige landschap van dit kleine Europese land uit, vlakbij de grens met Italië. Deze spoorwegmijlpaal ligt over de rivier de Soča, in het westen van het land, vlakbij de jonge stad Nova Gorica. Het meest opvallende kenmerk, dat deze brug uniek maakt, is dat hij bekend staat als de grootste stenen boogbrug voor treinen ter wereld.
Deze onderscheiding maakt het tot een kolossale bezienswaardigheid vanaf het moment dat men besluit om te reizen en een van de republieken van het voormalige Joegoslavië grondig te bezoeken. De bouw van de brug vond plaats tussen 1900 en 1906 en werd officieel ingehuldigd in 1906. Deze monumentale constructie vormde een cruciaal onderdeel van de spoorlijn Jesenice-Triëst, een verbindingsproject dat in 1908 werd voltooid door het Oostenrijks-Hongaarse ministerie van spoorweginfrastructuur. Het doel van deze lijn, gepromoot als de “Nieuwe Alpen spoorweg”, was om Salzburg met Triëst te verbinden, waardoor de verbinding tussen Wenen en de Oostenrijks-Hongaarse haven van Triëst, de enige haven van het voormalige Oostenrijkse rijk, aanzienlijk werd verbeterd.
Wat betreft zijn indrukwekkende afmetingen, heeft de Solkan-brug momenteel een totale lengte van 220 meter. Deze stenen boogspoorbrug is de langste in zijn soort ter wereld. Voor de bouw ervan waren ongeveer 4.500 blokken steen nodig, die speciaal uit de kalksteengroeve van Nabrezini werden aangevoerd. Het meest geprezen technische kenmerk is echter de hoofdboog, die een overspanning van 85 meter heeft. Hiermee is het de grootste stenen boog ter wereld onder de spoorbruggen. Het was een opmerkelijke prestatie voor die tijd, vooral gezien het feit dat het werk werd bemoeilijkt door de vele overstromingen van de rivier de Soča, die het werk van de arbeiders soms belemmerden.
Opgeblazen en herbouwd

Na voltooiing werd de brug “de grootste spoorwegboogbrug ter wereld” genoemd. Maar de geschiedenis van de bouw van de brug was niet zo rooskleurig als het eindresultaat, want het ging niet zonder slag of stoot. De brug werd aan het begin van de 20e eeuw gebouwd en overleefde historische gebeurtenissen zoals de Eerste Wereldoorlog. In 1916 werd de brug zelfs opgeblazen door soldaten van het Oostenrijks-Hongaarse leger tijdens hun terugtrekking. Gezien het grote belang ervan werd de brug later, in 1927, gerestaureerd. Tijdens deze reconstructie werden ingrijpende veranderingen aangebracht in de structuur, waaronder de versterking van de pijlers met de toevoeging van vier bogen aan elke kant van de brug.
De historische en architectonische waarde ervan werd uiteindelijk erkend in 1985, toen werd besloten om de constructie op te nemen in het nationaal erfgoed van Slovenië. Tegenwoordig biedt de Solkan-brug nog steeds een schilderachtig beeld en is hij een symbool van veerkracht en kracht, een van die bladzijden uit de geschiedenis van Slovenië die het land niet wil vergeten, ondanks de verschillende oorlogsperiodes die het heeft doorgemaakt, waarvan de laatste een korte oorlog was die leidde tot de onafhankelijkheid van Slovenië van de andere voormalige Joegoslavische republieken. De indrukwekkende constructie torent hoog boven de schitterende smaragdgroene Soča-rivier uit, een rivier met een intens turkooisblauwe kleur. In beschrijvingen uit die tijd werd de brug al aangeduid als “de mooiste brug” over deze rivier.
De brug wordt nog steeds gebruikt als onderdeel van de spoorlijn en wordt overgestoken door de historische trein uit Bohinj. Deze trein rijdt over een route met prachtige panoramische uitzichten die een natuurpark doorkruist. Naast een spoorwegmonument is de brug van Solkan natuurlijk ook een unieke ervaring voor zowel geschiedenisliefhebbers als natuurliefhebbers. Reizigers kunnen genieten van schilderachtige wandelingen en zich verwonderen over de pracht van de architectuur. De ligging, iets meer dan 100 kilometer ten westen van Ljubljana, de hoofdstad van het land, maakt het tot een van de meest gefotografeerde monumenten, zowel overdag als ’s nachts, dankzij zijn spectaculaire uiterlijk.
Ze zullen ons niet het zwijgen opleggen

Het ligt iets meer dan 100 kilometer ten westen van Ljubljana en is een van de meest gefotografeerde monumenten van het land
Dit indrukwekkende monument, getuige van het verstrijken van de tijd en de geschiedenis, is een verplichte stop voor elke reiziger die deze charmante Europese regio bezoekt. Een andere aantrekkingskracht van Slovenië is zijn rijkdom aan water, aangezien het een van de landen met de meeste watervoorraden ter wereld is. Het heeft meer dan 27.000 kilometer aan waterlopen, vandaar de talrijke watervallen, natuurlijke meren en kristalheldere beekjes, waarvan het water meestal zo schoon is dat het zelfs zonder enig risico gedronken kan worden. Het belang van water voor Slovenië is zelfs opgenomen in de grondwet.
Bovendien leven er in Slovenië meer dan 22.000 soorten dieren en planten, waaronder soorten die als zeldzaam en zelfs met uitsterven bedreigd worden beschouwd. Dit kleine land, dat een van de grootste biodiversiteiten van Europa heeft, telt ook meer dan 13.000 karstgrotten, een aantal dat elk jaar toeneemt, aangezien speleologen steeds nieuwe grotten ontdekken. Daarom herbergt het een van de meest bezochte grotten van Europa met een uiterst gevarieerde biodiversiteit, een ondergrondse kloof die ook alle lof verdient en een nationaal park, dat van Triglav, met een piek van 2.864 meter (de hoogste van het hele land) en waar meer dan 7.000 diersoorten en 1.600 plantensoorten leven.
